منابع پیشنهادی برای کنکور ارشد مکانیک


منابع مطالعاتی پیشنهادی

زبان انگلیسی:

زبان تخصصی: متون تخصصی مکانیک

زبان عمومی: ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشته‌های کارشناسی ارشد، راهیان ارشد

۲-لغات و گرامر پوران پژوهش

۳- لغت: absolutely essential words 504 و Essential Words for the TOEFL

۴- کتاب English Grammar in Use سطح متوسط کفایت میکند 

و هزاران منبع برای تقویت reading و سایر مهارتهای زبانی از جمله کتب آمادگی برای تافل 

 

ریاضیات:

ریاضی ۱: نشر نگاه دانش (مسعود آقاسی)، پوران پژوهش (حاجی جمشیدی)
ریاضی
۲نشر نگاه دانش (مسعود آقاسی)، پوران پژوهش (حاجی جمشیدی)

ریاضی مهندسی: پارسه (معتقدی)، موسسه نصیر (کریمی)
معادلات دیفرانسيل: گاج (مهندس کلاهدوز)، پارسه (معتقدی)

 

دروس تخصصی:

ترمودینامیک: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)
مکانیک سیالات: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)
انتقال حرارت: راهیان ارشد (بهزاد خداکرمی)

استاتیک: راهیان ارشد (حمزه صالحی پور، روح اله حسینی)
مقاومت مصالح: پوران پژوهش (دکتر نائی)
طراحی اجزاء: راهیان ارشد (روح اله حسینی)

دینامیک : راهیان ارشد (روح اله حسینی،صالحی پور)
ارتعاشات : راهیان ارشد (حمزه صالحی پور، روح‌اله حسینی)
دینامیک ماشین : راهیان ارشد (روح اله حسینی، حمزه صالحی پور)
کنترل : انتشارات آزاده (آریاز برادرانی)

منابع تکمیلی:

۱- کتاب آزمونهای مرحله ای مهندسی مکانیک (راهیان ارشد)

۲- بانک سوالات کنکورهای سراسری مهندسی مکانیک (راهیان ارشد)

۳- کتاب بانک جامع سوالات مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد (راهیان ارشد)


 

دانلود جزوه علم مواد

 یک جزوه عالی درزمینه مهندسی مواد و متالورژی
محور اصلی علم و مهندسی مواد را می توان در ۴ وجه علم و مهندسی مواد خلاصه کرد...


بطور کلی ۴ محور اصلی علم ومهندسی مواد عبارتند از:


۱ فرایند
۲ ساختار
۳ خواص
۴ کارآیی

 

 

 

 

این جزوه درپنج فصل با موضوعات زیر تهیه شده ونیازهای اولیه دوستان رو درزمینه علم مواد بخوبی براورده میکنه .

 

مقدمه ای بر علم و مهندسی مواد
ساختار اتمی و پیوندهای بین اتمی
ساختار کریستالی مواد
عیوب کریستالی
دیاگرام های فازی


تبریک سال نو


یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبرالیل و النهار
یا محول الحول و الاحوال حول حالنا الی احسن الحال
حلول سال نو و بهار پرطراوت را که نشانه قدرت لایزال الهی و تجدید حیات طبیعت می باشد
رابه تمامی عزیزان تبریک و تهنیت عرض نموده و سالی سرشار از برکت و معنویت
را ازدرگاه خداوند متعال و سبحان برای شماعزیزان مسئلت مینمایم

«مهندسی مکانیک»

«مهندسی مکانیک»

 

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بدون آزمون ارشد آزاد

اعلام نتایج تکمیل ظرفیت بدون آزمون ارشد آزاد

اسامی پذیرفته شدگان تکمیل ظرفیت  بدون آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۲ دانشگاه آزاد، در سامانه مرکز آزمون، اعلام شد.

به گزارش خبرنگار مهر، اسامی پذیرفته شدگان مرحله تکمیل ظرفیت بدون آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۲ دانشگاه آزاد از ساعت ۱۴ امروز سه شنبه ۲۹ بهمن در سامانه www.azmoon.com اعلام شد.

ثبت نام از پذیرفته شدگان روز شنبه ۳ اسفندماه در مراکز قبولی، آغاز خواهد شد.

به گفته رئیس مرکز آزمون، پذیرفته شدگان مقطع دکتری باید اصل مدرک کارشناسی ارشد (در صورت آماده نبودن مدرک کارشناسی ارشد ارائه گواهی موقت الزامی است)، اصل کارت ملی و شناسنامه و کپی از تمام صفحات آن، ۶ قطعه عکس ۴×۳ و مدرکی که وضعیت نظام وظیفه پسران را مشخص کند، را به همراه داشته باشند.

شکست، خستگی و خزش

مرجع اصلی:

Metal Fatigue in Engineering, 2nd Edition

ISBN: 978-0-471-51059-8
496 pages
October 2000

Second Edition:

For twenty years, Metal Fatigue in Engineering has served as an important textbook and reference for students and practicing engineers concerned with the design, development, and failure analysis of components, structures, and vehicles subjected to repeated loading.

Now this generously revised and expanded edition retains the best features of the original while bringing it up to date with the latest developments in the field.

As with the First Edition, this book focuses on applied engineering design, with a view to producing products that are safe, reliable, and economical. It offers in-depth coverage of today's most common analytical methods of fatigue design and fatigue life predictions/estimations for metals. Contents are arranged logically, moving from simple to more complex fatigue loading and conditions. Throughout the book, there is a full range of helpful learning aids, including worked examples and hundreds of problems, references, and figures as well as chapter summaries and "design do's and don'ts" sections to help speed and reinforce understanding of the material.

The Second Edition contains a vast amount of new information, including:
* Enhanced coverage of micro/macro fatigue mechanisms, notch strain analysis, fatigue crack growth at notches, residual stresses, digital prototyping, and fatigue design of weldments
* Nonproportional loading and critical plane approaches for multiaxial fatigue
* A new chapter on statistical aspects of fatigue


مراجع کمکی:
ASM MHB Vol 19 - Fatigue And Fracture


فایلهای جلسات کلاس:
3-Macro & Micro Aspects of Fatigue of Metals
4- Fatigue Tests and the Stress-Life (S-N) Approach

واکنش سازمان سنجش به سئوالات حاشیه ساز کنکور ارشد

واکنش سازمان سنجش به سئوالات حاشیه ساز کنکور ارشد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در واکنش به حاشیه ای که برای چند سئوال کنکور ارشد ۹۳ بوجود آمده است، گفت: به نظر می رسد که از همه طیف های سیاسی سئوال مطرح شده و نگاه سیاسی حاکم نبوده است بلکه اساتید علوم سیاسی با نگاه تخصصی و از مجموعه سرفصلهای مربوطه سئوال ذیل عنوان تاریخ معاصر طراحی کرده اند.

دکتر ابراهیم خدایی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: سئوالاتی که مشخصا درباره دولت نهم و دهم پرسیده شده است مربوط به رشته علوم سیاسی و روابط بین الملل کد ۱۱۳۰ بوده است که سئوال شماره ۱۱۹ زیر عنوان درسی “تحولات سیاسی اجتماعی ایران از مشروطیت تاکنون” پرسیده شده است. در این سئوال پرسیده شده است که اولین تلاش جدی برای اصلاح روستاها و بهبود وضعیت روستاییان توسط کدام دولت صورت گرفت؟ که چهار گزینه‌ آن به ترتیب الف: دولت مصدق در سال ۱۳۳۱٫ ب: دولت امینی در سال ۱۳۴۱٫ ج: دولت شهید رجایی در سال ۱۳۵۹٫ د: دولت احمدی‌نژاد در سال ۱۳۸۴٫ بود که جواب گزینه الف دولت مصدق بود.

وی خاطرنشان کرد: ضمن اینکه سئوال بعدی با عنوان علت اصلی پیروزی احمدی‌نژاد در انتخابات سال ۱۳۸۴ چه بود؟ در ذیل همان درس تحولات و بر اساس سرفصل دروس طراحی شده است. در این سئوال هم گزینه‌ها به ترتیب الف: شعارهای مردم‌گرایانه و حمایت روشنفکران و هنرمندان. ب: حمایت نهادهای حکومتی و حمایت بخش‌هایی از احزاب اصلاح‌طلب، ج: حمایت جبهه پایداری، گروه آبادگران، مجاهدین انقلاب اسلامی و مراجع تقلید و د: سیاست‌های انتخاباتی اصولگرایان. شعارهای مردم‌گرایانه و شکاف در جبهه اصلاح‌طلبان بود. که گزینه ج جواب درست بود.

رئیس سازمان سنجش یادآور شد: همچنین سئوال دیگری نیز ذیل درس سیاست خارجی مطرح شده است که سئوال ۲۴۸ بود و در آن آمده بود: توسعه روابط با عربستان، ایجاد ثبات و سعی در هماهنگ سازی توازن قوا از جمله اصول سیاست خارجی کدامیک از این افراد بود، که چهار گزینه الف: خاتمی، ب: متکی، ج : هاشمی، د: ناطق نوری بود که جواب گزینه ج بوده است.

وی تاکید کرد: به نظر می رسد که از همه طیف های سیاسی سئوال مطرح شده است ضمن اینکه در طراحی این سئوالات نگاه سیاسی حاکم نبوده است و اساتید علوم سیاسی با نگاه تخصصی و زیر نظر سرفصلهای مربوطه سئوال را طراحی کرده اند و به هر این موضوعات ذیل عنوان تاریخ معاصر مطرح شده است.

خدایی گفت: با این وجود و برای برطرف شدن هر گونه شائبه ای این سئوالات را به اساتیدی که طراح بوده اند به صورت مکتوب ارجاع کرده ایم که پاسخ دهند که استنادشان مربوط به کدام بخش از مباحث درسی بوده است.

ارائه ۴سئوال از معاونت فرهنگی وزارت علوم درباره سیاست های دولت تدبیر و امید در دانشگاه ها

وی درباره سئوالاتی که در نظرسنجی از داوطلبان مطرح شده است نیز گفت: ۴سئوال مشخصا از معاونت فرهنگی وزارت علوم درباره سیاست های دولت تدبیر و امید و بحث های دانشگاهی با عنوان های «مهمترین مساله امروز دانشگاه‌ها»، «وجود روحیه نشاط و امید مناسب و خوب در دانشگاه‌ها»، «آیا حضور دانشجویان در فعالیت‌های جانبی از جمله شوراهای صنفی و کانون‌های فرهنگی و…در افزایش توانمندی و قابلیت‌های دانشجویان نقش موثر دارد؟» و «آیا شرایط مناسب برای همه دیدگاه‌ها و سلایق در دانشگاهی که تحصیل کرده‌اید وجود داشت؟» مطرح شد.

رئیس سازمان سنجش گفت: ترکیب سئوالات نظرسنجی و ۷ سئوالی که در سئوالات کنکور در حوزه دولت های اصلاحات و نهم و دهم مطرح شده نشان می دهد که از همه طیف ها در این باره استفاده شده است. ضمن اینکه اساتید مسائل علمی و تخصصی را مطرح کرده اند و نباید این گونه مسائل را سیاسی کنیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه هیچ مشکلی در زمینه استفاده اساتید از تاریخ معاصر کشور وجود نداشته است. افراد و گروه ها می توانند برداشت های خودشان را از این گونه مسائل داشته باشند اما انتظار داریم که منصفانه رفتار کنند.

چرایی انتشار سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ در روز بعد از اتمام آزمون

خدایی درباره چرایی انتشار سئوالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ در روز بعد از اتمام آزمون گفت: یکسری از سایت ها شائبه هایی ایجاد کرده بودند که سایت سازمان سنجش سئوالات را نمی گذارد و ممکن است مشکلی باشد و غیره ، از سوی دیگر علی رغم همه تمهیدات طبیعی است که بعد از آزمون برخی از داوطلبان دفترچه سئوالات را خارج کنند که البته خللی در امنیت آزمون ایجاد نمی کند.

وی اضافه کرد: با این وجود ما تصمیم گرفتیم دفترچه سئوالات را امروز منتشر کنیم تا داوطلبان بتوانند از آن استفاده کنند و نیازی به مراجعه به سایت های سودجو نداشته باشند. کلید اولیه نیز تا پنجشنبه اول اسفندماه منتشر خواهد شد.

زمان انتشار کلید سئوالات کنکور ارشد ۹۳

زمان انتشار کلید سئوالات کنکور ارشد ۹۳

مشاور عالی سازمان سنجش آموزش کشور از انتشار کلید سئوالات آزمون کارشناسی ارشد در روز اول اسفند ماه ۹۲ خبر داد و گفت: قرنطیه دفتر فناوری اطلاعات سازمان به منظور قرائت پاسخنامه های امتحانی قبل از شروع فرآیند آزمون صبح چهارشنبه آغاز شده است.

دکتر حسین توکلی در گفتگو با خبرنگار مهر افزود: بر اساس آخرین آمار سازمان سنجش، ۸۹٫۲۷ درصد داوطلبان تا زمان برگزاری آخرین نوبت آزمون در بعدازظهر جمعه ۲۵ بهمن کارت جدید خود را دریافت کردند.

وی افزود: آزمون ورودی دوره های کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۹۳ در صبح و بعد از ظهر روزهای چهارشنبه ۲۳ ، پنجشنبه ۲۴ و جمعه ۲۵ بهمن در  ۶۲ شهر مختلف و  ۱۳۳ حوزه امتحانی با نظم و آرامش، کیفیت مطلوب و امنیت کامل برگزار شد.

توکلی خاطرنشان کرد: قرنطیه دفتر فناوری اطلاعات سازمان به منظور قرائت پاسخانمه های امتحانی قبل از شروع فرآیند آزمون صبح چهارشنبه آغاز شده است و بر اساس دستورالعمل های مربوط پاسخنامه های هر داوطلب توسط دو دستگاه علامت خوان به طور جداگانه قرائت می شود تا به طور کامل مورد تایید قرار گیرد.

وی یادآور شد: کلید سئوالات هر یک از کدرشته های امتحانی در روز پنجشنبه اول اسفندماه ۹۲ بر روی سایت سازمان سنجش قرار داده می شود و تصویر پاسخنامه هر داوطلب نیمه اول اردیبهشت در سایت سنجش قرار داده می شود.

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: نتیجه اولیه آزمون به صورت کارنامه در نیمه دوم اردیبهشت ماه ۹۳ منتشر می شود و داوطلبان مجاز به انتخاب رشته ضرورت دارد ضمن دریافت دفترجه انتخاب رشته در همان زمان نسبت به کد رشته های انتخابی از کد رشته مجاز یا کد رشته های مجاز به ترتیب اولویت علاقه، ثبت کنند.

وی تاکید کرد: بر اساس برنامه زمانی پیش بینی شده فهرست اسامی پذیرفته شدگان در دهه اول شهریور ماه ۹۳ منتشر می شود.

آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ با شرکت ۹۵۰ هزار و ۹۴۳ داوطلب در روزهای ۲۳، ۲۴ و ۲۵ بهمن ماه در ۶۲ شهرستان مختلف کشور برگزار شد.

آخرین اخبار از نحوه پذیرش بدون کنکور دانشجویان در مقطع ارشد

آخرین اخبار از نحوه پذیرش بدون کنکور دانشجویان برتر در مقطع ارشد

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه تغییر شیوه پذیرش دانشجویان برتر در کارشناسی ارشد هنوز تصویب نشده است، گفت: در صورت تصویب پیش‌نویس، دانشگاه در مورد اعمال آن نمی‌تواند مستقل عمل کند اما هنوز تصمیمی درباره در نظر گرفتن معدل ترم اتخاذ نشده است.

دکتر قمصری در گفت‌وگو با خبرنگار «دانشگاهی»‌ خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه دانشگاه در پذیرش درصد دانشجویان برتر هر رشته برای کارشناسی ارشد تابع آیین‌نامه وزارت علوم است، اظهار کرد: وزارت علوم پیش‌نویسی جهت اعمال تغییرات در آیین‌نامه پذیرش دانشجویان بدون کنکور برای کارشناسی ارشد تهیه کرده است که بر اساس آن مبنای محاسبه ۱۰ درصد نفرات برتر، معدل پایان ترم هفت این دانشجویان است.

وی با اشاره به اینکه دانشگاه‌ها در رابطه با تصمیم‌گیری جهت پذیرش دانشجویان استعداد درخشان برای مقطع کارشناسی ارشد نمی‌توانند مستقل عمل کنند، خاطر نشان کرد: پیش‌نویس آیین‌نامه ممکن است برای مهر ماه سال ۹۳ و یا ۹۴ تصویب شود که در هر صورت دانشگاه تهران تابع آخرین آیین‌نامه وزارت علوم خواهد بود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر بین تصویب مبنای معدل بر اساس پایان ترم شش یا هفت اختلاف نظرهایی وجود دارد، افزود: پیش‌نویس آیین‌نامه جدید برای دریافت و بررسی نقطه نظرات به دانشگاه‌ها ارسال شده است.

وی ادامه داد: ممکن است در نهایت با انجام بررسی‌ها و اعمال نظرات اعضای دانشگاه‌های کشور، وزارت علوم تصمیم بگیرد در مفاد آیین‌نامه پذیرش دانشجویان کارشناسی ارشد بدون کنکور تغییر ایجاد نکند و یا در این پیش‌نویس برخی مفاد و زمان اجرا تغییر کرده و سپس تصویب شود.

قمصری در مورد نظر دانشگاه تهران در مورد چگونگی اعمال تغییرات در آیین‌نامه پذیرش دانشجویان بدون کنکور در مقطع کارشناسی ارشد، تصریح کرد: نظر دانشگاه بر در نظر گرفتن ملاک معدل پایان ترم دانشجویان است با این حال این ملاک باید به گونه‌ای اعمال شود که مخاطبان آن آمادگی لازم را داشته باشند.

به گفته وی، با توجه به اینکه در حال حاضر دانشجویان از قبل در مورد تاثیرگذاری معدل ترم هفت مطلع نبوده‌اند در صورت تصویب آیین‌نامه جدید بهتر است مفاد آن برای سال تحصیلی ۹۴ اعمال شود.

معاون آموزشی دانشگاه تهران همچنین اظهار کرد: در آیین‌نامه فعلی شرط گذراندن تعداد واحد گذرانده شده است که در صورت تغییر آیین‌نامه و در نظر گرفتن معدل پایان ترم هفتم این شرط نیز ضرورتی ندارد.

ارائه تصویر پاسخ‌نامه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۹۳

ارائه تصویر پاسخ‌نامه داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد ۹۳

به گفته مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور، امسال تصویر پاسخ‌نامه تمام داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود.

حسین توکلی مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری فارس با تأکید براینکه آزمون کارشناسی ارشد ۹۳ در کمال آرامش و امنیت برگزار شد، گفت: این آزمون در روزهای چهارشنبه ۲۳ بهمن، پنج‌شنبه ۲۴ بهمن و جمعه ۲۶ بهمن در ۶۲ شهرستان و ۱۳۳ حوزه امتحانی برگزار شد.

به گفته وی، فعالیت قرنطینه دفتر فناوری اطلاعات سازمان سنجش آموزش کشور برای قرائت پاسخنامه‌ها قبل از زمان برگزاری آزمون صبح روز چهارشنبه ۲۳ بهمن‌ماه آغاز شده است و پاسخنامه‌ هر داوطلب توسط ۲ دستگاه علامت‌خوان قرائت می‌شود تا از قرائت اطمینان حاصل شود.

مشاور عالی رئیس سازمان سنجش آموزش کشور خاطرنشان کرد: تمام سؤالات آزمون کارشناسی ارشد ۹۳ بعدازظهر امروز شنبه ۲۶ بهمن‌ماه برروی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می‌گیرد.

وی گفت: کلید سؤالات این آزمون نیز براساس برنامه زمانی پیش‌بینی شده روز پنج‌شنبه اول اسفندماه برروی سیایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود.

به گفته وی، امسال تصویر پاسخنامه تمام داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه منتشر می‌شود و داوطلبان می‌توانند با وارد کردن اطلاعات شخصی خود تصویر پاسخنامه آزمون کارشناسی ارشد خود را دریافت کنند.

وی با بیان اینکه نتیجه اولیه این آزمون به صورت کارنامه در نیمه دوم اردیبهشت‌ماه برروی سایت سازمان سنجش آموزش کشور منتشر می‌شود، گفت: انتخاب رشته داوطلبان پذیرفته شده از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه آغاز می‌شود.

توکلی زمان اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد ۹۳ را دهه اول شهریورماه اعلام کرد.

تغییر نحوه پذیرش دانشجوی آموزش محور در مقطع ارشد

تغییر نحوه پذیرش دانشجوی آموزش محور در مقطع کارشناسی ارشد

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی با اشاره به رویکرد جدید وزارت علوم در خصوص دانشجویان آموزش محور، تاکید کرد که دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد در تمام رشته ها لازم است پروژه تحقیقاتی بگذرانند.

حسین حسینی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره سیاستهای جدید وزارت علوم در خصوص جذب دانشجوی آموزش محور در مقطع کارشناسی ارشد، گفت: در مجموع رویکرد آموزش عالی در حوزه کارشناسی ارشد به سمت فعالیت های آموزشی و پژوهشی بر اساس آیین نامه آموزشی است و صرف پذیرش دانشجو در حوزه آموزش محور پس از ارزیابیهای صورت گرفته به نفع آموزش عالی نیست.

وی با بیان اینکه آموزش محوری کیفیت آموزشی را به دنبال ندارد، ادامه داد: وزارت علوم تاکید دارد دانشگاههای کشور دانشجویان خود را با روشهای آموزشی و پژوهشی تربیت کنند.

مدیر کل دفتر گسترش آموزش عالی با یادآوری اینکه بخش عمده آموزش دانشجویان در مقطع کارشناسی ارشد آموزشی بوده و بخشی از این دوره صرف فعالیتهای تحقیقاتی می شد، افزود: این فعالیتها بر اساس رشته های تحصیلی و بین ۶ تا ۸ واحد متغیر بود؛ بنابراین حذف این دوره یعنی محرومیت دانشجو از تحقیقات و اجبار به فعالیت در دوره آموزشی که رویکرد مناسبی نیست.

حسینی درباره مقطع دکتری بر همین روال تاکید کرد و گفت: برخی از پذیرشهای دانشجویی تحت عنوان پژوهش محور فعال شده و بر اساس آیین نامه، آموزش از آن حذف شده است. با این حال دانشجو برای انجام فعالیت پژوهشی نیازمند فعالیت آموزشی است.

وی با بیان اینکه این تصمیمات به زودی در قالب آیین نامه ای به دانشگاهها ابلاغ می شود، خاطرنشان کرد: وزارت علوم هم اکنون در مرحله بررسی این تصمیمات و ارزیابی نظرات است؛ پس از پایان تحلیلها از وضعیت گذشته و جمع بندی نهایی با استناد به مراکز ارزیابی عملکرد واحدهای دانشگاهی، حسب نیاز ممکن است به صورت یک آیین نامه جدید به دانشگاهها ابلاغ شود.

حسینی درباره شمولیت این تصمیم برای تمام رشته های تحصیلِی، اظهار داشت: ممکن است برخی رشته ها از این قاعده مستثنی شوند ولی این رویکرد بسیار کلی است و دانشجوی فوق لیسانس ما که قصد ورود به مقطع دکتری یا بازار کار را دارد، لازم است یک پروژه تحقیقاتی در دوره کارشناسی ارشد بگذراند و این دانشجویان موفق تر از دانشجویانی هستند که صرفاً یک سری دوره های آموزشی را گذرانده اند.

انتشار دفترچه کامل سئوالات کنکور ارشد۹۳

انتشار دفترچه کامل سئوالات کنکور ارشد۹۳

دفترچه سئوالات تمامی رشته های امتحانی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ بعدازظهر امروز شنبه ۲۶ بهمن ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار مهر، بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۳۹۳ با توجه به سودجویی و کلاهبرداری برخی از سایت ها و وبلاگ ها در فروش کلید و دفترچه سوالات، پس از برگزاری آزمون و بدون تایید و مجوز این سازمان، سوالات تمامی رشته های امتحانی آزمون مذکور امروز منتشر می شود.

همچنین کلید اولیه سوالات آزمون حداکثر تا روز پنجشنبه اول اسفندماه ۹۲ از طریق سایت اینترنتی این سازمان به نشانی sanjesh.org قابل دریافت خواهد بود.

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد ۹۳

زمان اعلام نتایج اولیه آزمون ارشد ۹۳ اعلام شد. طبق گزارش مسترتست، نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ نیمه دوم اردیبهشت ماه اعلام می‌شود و قبول شدگان می‌توانند در هفته اول خرداد انتخاب‌رشته کنند.

امسال علاوه بر اینکه طبق روال هر ساله کلید اولیه آزمون‌ها روی سایت سنجش قرار می‌گیرد، پاسخنامه این آزمون‌ها نیز نیمه دوم اردیبهشت ماه و بعد از اعلام نتایج اولیه منتشر خواهد شد.

همچنین نتایج نهایی این آزمون نیز دهه اول شهریور ماه اعلام می‌شود.

پاسخنامه باکس حرارت و سیالات کنکور مکانیک 93

دانلود پاسخنامه باکس حرارت و سیالات کنکور ارشد مکانیک 93

تهیه شده توسط موسسه ماهان

(مسئولیت پاسخهای غلط احتمالی، بر عهده موسسه ماهان میباشد!!!)

تحلیل و پاسخ ریاضیات ارشد 93 مکانیک

تحلیل و پاسخ ریاضیات کنکور ارشد مکانیک 93 توسط مهندس کریمی

پاسخ اولیه سوالات باکس ریاضی، حرارت و سیالات و جامدات

پاسخ سوالات مکانیک 93

ریاضی:

31)2  برخلاف ظاهر ساده آن انتگرال نسبتا مشکلی دارد.

32)1 سوال بسیار سختی است و محاسبات آن به هیچ وجه در حد تست کنکور نیست.

33)4 سوالی تکراری از کنکور 91 مواد ، سوال نکته ظریفی دارد و آن این است که جواب بدست آمده در دامنه نیست و بنابراین جواب ندارد.

34)4 محاسبات طولانی دارد اما با عدد گذاری به جای n  میتوان به پاسخ رسید.

35)3 سوالی روتین و آسان. کافیست ناحیه را رسم کنیم.

36)1 سوالی کاملا غیرمعقول به عنوان یک تست کنکور! راه خاصی جز مشتق گیری و جایگذاری وجود ندارد.

37)1 دلتا 0 می شود بنابراین از راه عادی نمی توان جواب داد. باید اطراف نقطه تغییرات جزئی را بررسی کرد  که اصلا ساده نیست و تست دشواری است.

38)1 سوالی نامتعارف در کنکور مکانیک که نیاز به محاسبات نسبتا زیادی دارد.

39)3 سوالی استاندارد از لحاظ سختی و محاسبات.

40)4 سوالی آسان و روتین ( معادله مرتبه اول خطی )

41)3 یکی از حالات خاص قابل حل معادله غیر خطی مرتبه 2

42)2 سوالی سخت و نامتعارف.

43)2 چناجه به معادله بسل تسلط داشته باشید تست دشواری نیست اما با توجه به اینکه خود معادله بسل فراوانی کمی در کنکور دارد و اکثرا مطالعه نمیکنند سوال سختی به حساب می آید.

 44)1 جزء معدود تست های ساده ی کنکور 93.

45)3 محاسبات نسبتا زیادی دارد و با رد گزینه هم قابل جواب دادن نیست.

46)3 یکی از تبدیل فوریه های معروف که برای کسانی که تبدیل فوریه را خوانده بودند سوالی آسان بود.

47)3 کافیست تعریف همدیس را بندانید ( که البته خود آن از مباحثی که عموما  از آن سوال مطرح می شود نیست)

48)1 تستی نا متعارف و سخت. 

49)2 باید از حل دالامبر و بسط فرد دادن با توجه به شرایط مرزی استفاده کرد.

50)4 کافیست جاگذاری کنید.

سیالات:

51)4 سوال آسانی است که تنها باید فرمول ضریب ژول تامسون را بلد بود و توجه کرد که تغییر فشار هم منفی است.

52)1 فرآیند دما ثابت است بنابراین تغییر آنتروپی برابر است با ( RLnp2/p1-) که کافیست این مقدار در دمای محیط ضرب شود که برگشت ناپذیری را بدهد. 

53)2 از رابطه  du=tds-pdv و صفر بودن du  به راحتی نتیجه می شود.

54)3 مطابق تعریف . دقت کنید که کاربرگشت ناپذیر یک تعریف است و برای یک حجم کنترل برابر با اختلاف آنتالپی ورودی و خروجی - برگشت ناپذیری است.

55)4 فشار هوای ورودی کمپرسور داده نشده است. دقت کنید وقتی فشار تغییر میکند نمی توانیم از نمودار سایکومتری استفاده کنیم

56)2 سوالی بسیار ساده با رسم شکل نمودار p-v

57)1 اگر ds را حساب کنیم(CplnT2/T1- RLnp2/p1) از m  به n  منفی می شود. بنابراین جریان در این جهت نخواهد بود.

58)1 مشابه این سوال در کنکور های قبلی نیز آمده است. باید توان را برجسب سرعت نسبی نوشت و نسبت به U مشتق گرفت.  

59)3  ro*v=ro1*v/2+ro2*v/2

60)4   سرعت های وارد شده در رابطه مومنتم مومنتم نسبی هستند.

61)2 با بررسی دیمانسیون میتوان دید کدوم گروه ها بی بعد هستند. اما اگر از قضیه پی باکینگهام استفاده کنیم تنها یک گروه بی بعد نیاز داریم ، با توجه به اینکه در عدد رینولدز  لوله طول مشخصه قطر است نه طول صفحه بنابراین گزینه 2 صحیح است.

62)3 توان برابر گشتاور * سرعت زاویه ای است که خود گشتاور با سرعت زاویه ای رابطه خطی دارد بنابراین توان با مرتبه ی 2 سرعت زاویه ای رابطه دارد.

63)3  اگر جریان سیال حقیقی را در نظر بگیریم در ناحیه f و b گرادیان فشار معکوس داریم اما صورت سوال بیان شده است که جریان ایده آل است بنابراین گرادیان فشار معکوس ناشی از لزجت نداریم.

64)3 با توجه به معادله دما تقعر دما بر حسب مکان منفی است بنابراین تولید گرما داریم. در سمت راست با توجه به صفر بودن شیب انتقال حرارت نداریم یعنی عایق است.(البته اگر بخواهید خیلی دقیق بررسی کنید تست غلط است).

65)1 ثابت زمانی مستقیما با طول مشخصه رابطه دارد.

66)3 کافیست در رابطه مربوط به اختلاف دمای مرکز و دمای سطح جایگذاری کنیم.

67)4 باید توجه کنیم که از روی تقارن داریم: Fac-ab=Fac-bc  و روابط ضریب تشعشع را بنویسیم.

68)1 برای بدست آوردن نوسلت بار ، ابتدار h  بار را حساب کرده و جایگزین میکنیم.

69)2 

70)2 توجه شود که سطح 2 عایق است بنابراین حرارتی از زیر آن عبور نمیکند.

جامدات:

71)1

72)1

73)4

74)4

75)4

76)2

77)2

78)1

79)2

80)3

81)4

82)2

83)1

84)1

منبع: konkoor-mech.blogfa.com

مسئولیت صحت مطالب با سایت مذکور میباشد!!!

تحلیل کنکور ارشد مکانیک 93

تحلیل سوالات کنکور ارشد مکانیک 93

به نظر می رسد در مجموع سوالات ریاضی کنکور امسال سخت تر از سالهای گذشته بودند. چیدمان سوالات کمی غیر منطقی و از مباحث فرعی بود.  در بقیه دروس سوالات تفاوت چشمگیری نسبت به کنکور سال قبل وجود نداشت. در باکس سیالات سوالات عمدتاً محاسبات خاصی نداشتند و سوالات وقت گیری نبودند. باکس جامدات شاید در مجموع کمی سختر از سال قبل بوده باشد و در باکس دینامیک سوالات دینامیک ماشین کمی ساده تر از سال قبل بودند. به هر حال به نظر می رسد در کل بتوان از لحاظ سختی ریاضیات را سخت تر از سالهای قبل و سایر دروس را مشابه سالهای قبل دانست.

برگرفته از: konkoor-mech.blogfa.com

دانلود سوالات کنکور ارشد مکانیک 1393

دانلود سوالات کنکور ارشد مکانیک 1393



حال و هوای «تدبیر و امید» در آزمون ارشد

نظرسنجی پیش از آزمون کارشناسی ارشد امسال با حال و هوای دولت «تدبیر و امید» همراه شده است.

به گزارش خبرنگار «دانشگاهی» خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، سازمان سنجش همزمان با آزمون کارشناسی ارشد که از چهارشنبه ۲۳ بهمن ماه آغاز شده است چند نظرسنجی را در کنار پرسش‌هایی درباره کیفیت آزمون و نحوه‌ی برگزاری آن مطرح کرده است.

«مهمترین مساله امروز دانشگاه‌ها» از پرسش‌هایی است که پیش از دریافت دفترچه آزمون کارشناسی ارشد در قالب برگه نظرسنجی به داوطلبان ارائه شد که پاسخ‌های آن جالب توجه بود؛ «مدرک‌گرایی »،«کم رنگ شدن ارزش‌های دینی»،«ضعف مدیریت» و «غلبه کمیت بر کیفیت» گزینه‌هایی است که داوطلبان می‌توانند به آن پاسخ دهند.

پرسش درباره‌ی «وجود روحیه نشاط و امید مناسب و خوب در دانشگاه‌ها» از دیگر مباحث مطرح شده در نظرسنجی سازمان سنجش از داوطلبان کنکور ارشد امسال است.

گزینه دیگر می‌پرسید که «آیا حضور دانشجویان در فعالیت‌های جانبی از جمله شوراهای صنفی و کانون‌های فرهنگی و…در افزایش توانمندی و قابلیت‌های دانشجویان نقش موثر دارد؟» و در پرسش آخر هم آمده است «آیا شرایط مناسب برای همه دیدگاه‌ها و سلایق در دانشگاهی که تحصیل کرده‌اید وجود داشت؟»

با وجود این که انتشار نتایج این نظرسنجی‌ها مرسوم نبوده، امید است در دولت جدید، پاسخ این پرسش‌ها از سوی سازمان سنجش کشور به رسانه‌ها اعلام شود.

بخصوص که مسوولان ارشد وزارت علوم نیز با اهالی رسانه در این زمینه گفت‌وگوهایی داشته‌اند؛ دکتر فرجی‌دانا وزیر علوم پیش از این درباره فعالیت تشکل‌های دانشجویی و سیاسی در دانشگاه‌ها به ایسنا اظهار کرده بود: ما از فعالیت قانونی کلیه تشکل‌ها در چارچوب قانون حمایت می‌کنیم، چرا که ملزم به این کار هستیم و باید این کار را انجام دهیم.

فرجی دانا با بیان این که این کار را عامل افزایش نشاط می‌داند، تصریح کرده بود: امیدواریم تشکل‌ها نیز برای آنچه که مسئولیتشان می‌نامیم، تلاش کرده و در فعالیت‌هایشان همواره شرایط کشور را مدنظر داشته باشند.

وی با بیان این که ما قائل به فضای آزاداندیشی هستیم و آن را جزء جدانشدنی رسالت دانشگاه‌ها می‌دانیم، گفته است: در عین حال شناخت دقیق از شرایط کشور شرط عقل است و حرکت خردمندانه تشکل‌های دانشجویی باید با در نظر گرفتن این شرایط باشد، بنده همیشه به درستی این خرد جمعی قائل و شاهد آن بوده‌ام که در مواقع حساس این اعتماد به جوانان شایسته کشور جواب داده است.

فرجی دانا با بیان این که دانشجویان ما در حرکت‌هایشان بهترین تصمیم‌ها را می‌گیرند،‌ اظهار کرده بود: مطمئن هستیم که این دانشجویان همچنان عاقلانه و خردمندانه برخورد کرده و از این ظرفیت‌هایی که ما آن را باز و آزاد می‌کنیم، استفاده خواهند کرد و به هیچ وجه اجازه التهاب و بهم خوردن آرامش در فضای آموزش و پژوهش را نخواهند داد.

وزیر علوم با بیان این که من این موضوع را در کار خود یک اصل می‌دانم، تصریح کرده بود:‌ دولت دکتر روحانی خود را متعهد می‌داند که در فضای آرام آموزش و پژوهش بیشترین آزادی‌ها را به فعالیت‌های خردمندانه دانشجویی بدهد و در این زمینه همه ظرفیت‌های قانونی به استفاده گرفته شود که امیدواریم دراین عرصه از پاسخ مثبت فضای دانشگاهی توان بیشتر گرفته و حرکت‌ها را تقویت کنیم.

فرجی دانا با بیان این که باید سعی کنیم با رشد اجتماعی و سیاسی دانشجویان به فعالیت‌ بپردازند، خاطرنشان کرده بود: ما موافق حرکت‌های قانونی دانشجویان هستیم و امیدواریم که در این زمینه به نتایج مثبتی برسیم. نباید هر حرکت اعتراضی در دانشگاه را با انگ سیاسی برانیم

وی با بیان اینکه این یکی از گام‌های مقدماتی و اصلی برای افزایش نشاط در دانشگاه‌هاست، تصریح کرده بود:‌ نتیجه این اقدام حذف فضای بدبینی و بدگمانی نسبت به مدیریت کلان کشور در دانشگاه‌هاست.

افزایش ۶ درصدی ظرفیت آزمون ارشد سال ۹۳

رئیس سازمان سنجش با عذرخواهی از داوطلبانی که به علت عدم برگزاری آزمون ارشد در هفته گذشته، به حوزه های امتحانی سفر کرده بودند از افزایش ۶ درصد پذیرش دانشجو و طراحی سوالات صوتی برای داوطلبان نابینا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، ابراهیم خدایی صبح امروز در حاشیه بازدید از آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ در دانشگاه صنعتی شریف، از افزایش ۵ تا ۶ درصدی ظرفیت پذیرش آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ خبر داد.

وی ادامه داد: دانشگاه‌ ها تا پایان اسفندماه فرصت دارند ظرفیتهای خود را برای پذیرش در این آزمون اعلام کنند.

رئیس سازمان سنجش درباره زمان اعلام نتایج، اظهار داشت: نتایج اولیه نیمه دوم اردیبهشت ماه سال آینده اعلام می شود و داوطلبان از هفته نخست خردادماه می‌توانند انتخاب رشته کنند.

وی درباره طراحی کد رشته ها برای داوطلبان نابینا، گفت: تعداد حوزه‌ های امتحانی به ۱۱۳ حوزه افزایش یافته و در هفت کد رشته امتحانی سوالات برای داوطلبان نابینا به صورت بریل چاپ شده که البته این موضوع سختی‌ های خود را داشت اما تجربه خوبی بود که امیدواریم به آزمون‌های دیگر نیز تسری پیدا کند.

به گفته خدایی، در آزمون دکتری سال ۹۳ که اسفندماه برگزار می شود، برای داوطلبان نابینا در چند کد رشته سوالات به صورت بریل چاپ خواهد شد.

وی از افزایش تسهیلات برای داوطلبان نابینا در آزمونهای سال آینده و از طراحی سوالات صوتی برای این دسته از داوطلبان، خبر داد و افزود: با توجه به اینکه ممکن است توانایی منشی‌ هایی که برای داوطلبان نابینا استفاده می‌شود در آزمون تاثیرگذار باشد، تلاش می شود سوالات صوتی طراحی کنیم.

رئیس سازمان سنجش درباره فاش شدن سوالات آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۳ به علت وقفه یک هفته ای، تاکید کرد: سوالات در استانهای مختلف در قرنطینه و تحت حفاظت مسئولان سازمان سنجش همچنین نیروی انتظامی بود اما تعدادی از داوطلبان به دلیل اینکه از روزهای قبل در هفته گذشته به شهرهای محل برگزاری آزمون سفر کرده بودند به زحمت افتادند که ما از این بابت عذرخواهی می‌کنیم.

وی گفت: هر چند این موضوع در اختیار سازمان سنجش نبود و تصمیمی بود که با هماهنگی وزارت علوم، وزارت کشور و ستاد مدیریت بحران گرفته شد. با توجه به شرایط جوی در هفته گذشته اگر آزمون برگزار می‌ شد، ۳۰ تا ۴۰ درصد داوطلبان با مشکل مواجه می‌شدند.

توصیه های هفته آخر کنکور

توصیه های هفته آخر کنکور

وقتی آن‌قدر نزدیک شده باشد که کاملاً احساسش ‌کنی انگار زل‌زده توی چشم‌هات، هرقدر هم چشم‌هایت را می‌دزدی بازهم می‌آید سراغت کنکورِ پیش رو را می‌گویم....

کنکوری‌ که یک سال در موردش حرف زدیم نوشتیم تحقیق کردیم و  ...
در آخرین روزهای مانده به کنکور، توجه به چند نکته که ظاهرشان خیلی ساده است، امّا یک دنیا تجربه، این نکته‌های ساده را تأئید می‌کنند لازم به نظر می‌رسد. پس خیلی مثل دانشجوهای زرنگ نپرس چرا این‌طوری است؟ چرا آن نکته ... مثل یک دانشجوی خوب فقط خوب گوش کن ومو به مو عمل کن تا انشاا... قطره قطره زحماتت اثربخش باشد و مطمئن باش اثر بخش خواهد بود.

1-  ساعت بیداری و خواب در این چند روز آخر

تا به حال با هر عادتی که داشته‌اید شب‌ها خوابیده و صبح‌ها بیدار شده‌اید امّا در این چند روز الزاماً شب‌ها حدود ساعت 11 تا 11:30 حتماً سعی کنی که بخوابید حتی اگر خوابتان نمی‌آید به حالت خواب روی تخت خواب بمانید و صبح حدود ساعت 7 تا 7:30 بیدار شوید. تقریباً 40 دقیقه طول می‌کشد تا سیستم اعصاب مرکزی شما آماده سرویس‌دهی شود. باید ساعتی بیدار شوید که حدود ساعت 8:30 کاملاً آماده آزمون دادن باشید. این تمرین ساده را از همین امروز آغاز کنید تا روز کنکور دقیقاً رأس 8:30 آماده آزمون دادن باشید.

2-  تغذیه و ورزش

مواد غذائی که در روز کنکور مصرف می‌شود حاصل تغذیه‌ی شما در روزهای قبل است سعی کنید از همین امروز میوه‌ها و سبزیجات تازه، خرما، عسل، انجیر، مغز گردو را در وعده‌های میان روز مصرف کنید.
چند حرکت کششی ساده هر روز صبح توان شما را برای 4 ساعت روی صندلی نشستن بالا می‌برد.

3- احساس می‌کنم ذهنم کاملاً به هم ریخته و مطالب را فراموش کرده‌ام.

این جمله را سال‌ها کنکوری‌ها در هفته آخر مانده به کنکور تکرار کرده‌اند و سر جلسه کنکور هم همه چیز در ذهنشان بوده و هیچ اتفاق بدی نیفتاده است. اما تکرار این جمله همچنان ادامه دارد...

این احساس کاملاً طبیعی است. سعی کنید آن را مرتباً تکرار نکنید و انرژی منفی تولید نکنید، هیچ اطلاعاتی از حافظه‌ی شما خارج نمی‌شود. در بدترین حالت در جائی قرار می‌گیرد که دسترسی به آن دشوار است. همین اضطرابی که اینقدر عذاب‌دهنده است، عامل ترشح هورمونی در خون می‌شود که به خاطر آوردن مطالب بسیار ساده‌تر انجام می‌شود.

4- الآن فرصت مطالعه خلاصه‌نویسی‌هاست این فرصت را از دست ندهید.

5- مرور مطالب را حتی‌المقدور با تست انجام دهید و فراموشی یک نکته ساده را به تمام نکته‌ها تعمیم ندهید.

6- اگر برایتان امکان‌پذیر است به محل برگزاری آزمون در روز قبل از آزمون سری بزنید. این‌کار از نظر روحی باعث آرامش بیش‌تر می‌شود.
7- تجربه ثابت کرده که اگر در روز آخر مانده به کنکور کم‌تر مطالعه کنید یا حتی مطالعه نکنید بهتر است. مطالعه در روز آخر اغلب باعث بدبینی و احساس فراموشی می‌شود، در ضمن ذهن را خسته می‌کند.
8- سعی کنید در 2 روز آخر مانده به کنکور کمتر حرف بزنید. حرف زدن میزان تمرکز شما را پایین می‌آورد. زیاد صحبت کردن اغلب مضطربتان می‌کند. سعی کنید مراقب خودتان باشید که کم‌تر حرف بزنید.

9- توکل بر خدا

 آخر همه تلاش‌ها این نکته‌ها را می‌بینید که باید به خدا توکل کرد. پس واقع‌بین باشید و بدانید به همان اندازه که تلاش کرده‌اید نتیجه می‌گیرید. آمار همیشه این نکته را اثبات کرده که میزان نتیجه به میزان تلاش افراد بستگی دارد. امّا همیشه درصد بسیار کمی استثنا هم وجود دارد. پس این حالت‌های خاص را محور قرار ندهید و براساس آن نتیجه‌گیری نکنید، امیدوار باشید به وعده خدا که «لیس للانسان الا ما سعی» و قطعاً وعده خدا حق خواهد بود.

موفق باشید

جزوه استاتیک

جزوه تمیز و تایپ شده درس استاتیک سالاری

جزوه مکانیک سیالات

جزوه مکانیک سیالات

 

کتاب الکترونیک زبان تخصصی مکانیک ساخت و تولید

کتاب الکترونیک زبان تخصصی مکانیک ساخت و تولید

جزوه درسی عملیات حرارتی دکتر فلاح امیر کبیر

جزوه درسی عملیات حرارتی دکتر فلاح امیر کبیر

نکات کلیدی مکانیک سیالات برای کنکور کارشناسی ارشد

نکات کلیدی مکانیک سیالات برای کنکور کارشناسی ارشد

 (توسط جمعی از دانشجویان دانشگاه خواجه نصیر)

(دانلود در ۴ بخش)

 

(۱)

 

(۲)

 

(۳)

 

(۴)

 

جزوه کنترل دکتر جبه دار

دانلود جزوه کنترل خطی دکتر جبه دار

کلیدهای طلایی برای کنکوری‌ها

کلیدهای طلایی برای کنکوری‌ها

                                               

اگر تا این‌جا خوب پیش آمده‌اید، باید توانسته باشید با خودتان هم کنار بیایید؛ آیا می‌توان از همین الان احتمال موفقیت را تعیین کرد؟ بلی! به شرطی که معلوم باشد چه‌قدر به خودتان اطمینان دارید و چقدر خود را باور کرده اید؟

شما می‌توانید بر اساس ارزیابی‌های خود از آمادگی‌های درسی و روانی و با حساب دو دوتا چهار تا و به شیوه‌ای منطقی، احتمال قبولی خود را تشخیص دهید؛ برای این که برای سؤال «چقدر خود را باور دارید؟» پاسخی بیابید، به موارد زیر توجه کنید و وضعیت خود را با این ملاک‌ها بسنجید.

کنکور و سرنوشت: اگر فکر می‌کنید کنکور سرنوشت ساز است، به طور حتم تفسیر شما از سرنوشت، نیاز به تغییر و اصلاح دارد؛ کنکور می‌تواند مهم باشد؛ اما نمی‌تواند دلیل زندگی کردن باشد!

کنکور می‌تواند عامل پیشرفت باشد، اما دلیل خوشبختی نیست . زندگی مهم است یا کنکور؟ بله! کنکور هر قدر هم که مهم باشد جزیی از زندگی است نه همه‌ی آن.

باز هم تکرار می‌کنیم فکرهایی از قبیل سرنوشت ساز تلقی کردن کنکور و یا همه‌ی زندگی و خوشبختی و بدبختی را با کنکور تفسیر کردن، نه تنها از نظر فلسفه‌ی زندگی درست نیستند، بلکه به شدت اضطراب‌زا می‌باشند.

کسی که کنکور را سرنوشت ساز می‌داند؛ خود به خود ترس و اضطراب زیادی از قبول نشدن داشته و آرامش خود را از دست می‌دهند.

قدرت باورها: نمی‌گوییم به خود بگویید که در بهترین رشته قبول خواهید شد؛ ولی تأکید می‌کنیم حداقل به اندازه‌ای که کار کرده‌اید؛ خود را باور داشته باشید.

راحت و منطقی بپذیرید که این قدر کار کرده‌اید و زحمت کشیده‌اید و تا این حد لیاقت و حق شماست؛ نه خود را کمتر ببینید و نه متوقع باشید.

عجله نکنید، دست و پای تان را گم نکنید، در شک نمانید، اضطراب‌تان را کنترل کنید و مراقب روحیه‌ی خودتان باشید.

آنتوان چخوف می‌گوید: “انسان، همان چیزی است که باور دارد.” این‌ها جملاتی رویایی نیستند بلکه عین واقعیت هستند؛ شنیده‌اید و دیده‌اید که در بازی‌های فوق العاده حساس فوتبال، بازیکنان به دلیل ترس از نتیجه‌ی بازی دچار اضطراب و دلهره شدیدی می‌شوند.

مربیان کار آمد و باهوش سعی می‌کنند با روش‌های ممکن، اضطراب بازیکنان را کنترل کرده و خودباوری را در آن‌ها تقویت نمایند.

شاید هم باید نقش این چنین مربیان را برای خود ایفا کنید؛ به توانایی و آمادگی‌های خود باور داشته باشید.

 
بیایید خود را باور داشته باشیم. خودباوری یعنی پذیرش خود، یعنی قبول واقعیت‌ها، یعنی کنار گذاشتن تردیدها و دودلی‌ها، یعنی تسلط بر خود و نتیجه‌ی همه‌ی این‌ها یعنی آرامش.
 

قدرت شک‌ها: آدم شکاک به جایی نمی‌رسد؛ اگر شما کسی هستید که برای قدم به قدم فعالیت‌ها و برنامه‌هایتان دچار شک و تردید می‌شوید؛ باید در مورد احتمال موفقیت خودتان هم شک کنید.

ضعیف کار کرده‌اید؛ بپذیرید که باید به اندازه‌ی کارتان بهره ببرید.
قوی کار کرده‌اید؛ چرا نباید به چیزی که استحقاقش را دارید، نرسید. چرا این همه شک، این همه تردید و دودلی. شما کارتان را کرده‌اید، به خدا توکل کنید و باقی چیزها و مصلحت خود را به او واگذار کنید.

همان‌گونه که باورها، قدرت عظیمی در ایجاد انگیزه دارند؛ شک‌ها هم در مقابل انگیزه‌ها را تحلیل می‌برند.

بدترین زمان برای شک و تردید، همین زمان‌ها هستند؛ اصلا” شما آن قدر وقت ندارید که بخواهید شک کنید.

شک‌ها فقط زمان را تلف خواهند کرد. اگر امروز به خاطر شک، برنامه و روش خود را تغییر دادید، از کجا معلوم چند روز و چند هفته‌ی بعد دوباره شک نکنید.

شکسپیر می‌گوید:” تردیدها به ما خیانت می‌کنند؛ ما را از کوشش بر حذر می‌دارند و از پیروزی‌هایی که به احتمال زیاد نصیب ما خواهد شد، محروم می‌سازند.”

به شک و تردیدها زیاد میدان ندهید به خصوص وقتی به پایان کار نزدیک می‌شوید.

قدرت شانس: کسانی که باورهای ضعیفی دارند و به شک‌های خود زیاد میدان می‌دهند، خود را با شانس و اقبال دلخوش می‌سازند.

واگذار کردن نتیجه‌ی کار به شانس نوعی رفع مسئولیت و در واقع بی‌مسئولیتی است. اصلا” اعتقاد به شانس یعنی شک داشتن به موفقیت، یعنی ترس از مبارزه و یعنی عدم توانایی در کنترل اوضاع.

ترسو نباشید، متزلزل نباشید، سر رشته‌ی امور را از دست ندهید. به توانایی‌های خودتان تکیه کنید.به هیچ وجه احتمال موفقیت خودتان را در کنکور به شانس و اقبال واگذار نکنید.


جزوه اونیورسال دانشگاه امیرکبیر

جزوه اونیورسال دانشگاه امیرکبیر

 

تسلیت...

به جز اینکه امام حسین در عاشورا شهید شده است
عاشورا نیز در تاریخ شهید شده است
و پیام اصلی عاشورا(عدالت) نیز فراموش شده است
پس در هر عاشورایی دو شهید موجود است و بر هر شهیدی نوحه ای واجب...